Werkwijze Photo in a Box | Deel 3 Schetsen | Renke Fotografie
- Renke Walstra

- 13 aug
- 4 minuten om te lezen
Het derde deel van mijn volledige werkwijze voor de unieke 'Photo in the Box' fotoshoot.

Kun je niet wachten tot alle delen online staan, omdat je nu al deze bijzondere fotoshoot wilt aanbieden aan je klanten? Je kunt deze hele werkwijze hier ook al kopen.
Schetsen
Vooraf de schets uitdenken geeft een uniek eindresultaat, je creĆ«ert een illusie dat dit ƩƩn foto is, in plaats van allemaal losse fotoās.
Werkelijkheid
Voor mij is het altijd belangrijk om zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te blijven. Er zijn namelijk ook fotografen die bijvoorbeeld 1 grote box in het midden zetten en kleinere boxen er om heen of varianten hierop. Dit kan natuurlijk, maar dit neemt in mijn ogen het effect van werkelijkheid weg.
Je kunt de collage maken zoals je wilt. Zelf ben ik altijd bij vierkant gebleven, omdat dit in lijn ligt met de afdruk formaten. Ik heb gekozen voor 4, 9, 16 en 25 boxen. Maar je kunt ook allerlei andere varianten maken in liggend en staand, zoals 6 (2x3 of 3x2), 8 (4x2 of 2x4) etc.
Indeling
Waar ik op let bij het maken van de schets, zijn verbindingen tussen de boxen, mensen die naar elkaar kijken, de andere box inkijken, benen over de rand etc. In de camera kijken doe ik zelden bij deze fotoshoot.
Vooraf vraag ik een omschrijving van de groep, deze vind je in het hoofdstuk āVoorbereidingā. Deze beschrijving gebruik ik bij het maken van de schets. Ik let op het postuur van mensen, leeftijd en flexibiliteit, om de box optisch in evenwicht te houden.
De relatie tussen de mensen vind ik ook belangrijk. Zoals stellen een verbinding te geven en bij een familie probeer ik bijvoorbeeld nichtjes met dezelfde leeftijd bij elkaar te zetten. Of als het is aangegeven door de klant, andere belangrijke connecties of juist de groep te husselen.
Ik mix verschillende verbindingen in de box. Staand, liggend en diagonaal. Soms is een dubbele verbinding, zoals een hoekverbinding van 3 boxen, een leuke toevoeging. De verschillende verbindingen probeer ik binnen de box zo goed mogelijk te verdelen.
Verhaal/Thema
Ook kies ik er wel eens voor om een verhaal te maken in de collage, met minder onderlinge verbindingen. Bij bijvoorbeeld een thema-shoot zoals een verjaardag, kerst of voor een bedrijf.
Balans
Ook de balans, het optische evenwicht, in de box maakt in mijn ogen een verschil. Als je bijvoorbeeld aan 1 zijde meerdere duoās zet en de andere zijde niet, dan lijkt de box aan 1 kant āzwaarā. De box is dan uit balans. Voor mij moet de box altijd in balans zijn.
Omdat de box een bepaalde grootte heeft, zijn er niet veel houdingen mogelijk, toch probeer ik zo veel mogelijk te variƫren en dezelfde poses ver uit elkaar te houden.
Bij mijn tweede box-foto (met mijn eigen familie) had ik 2 mensen met precies dezelfde houding onder elkaar zitten. Oeps!
Kleine veranderingen in benen en hoek kunnen al het verschil maken. Zo kun je bijvoorbeeld 2 mensen naast elkaar hebben met de benen recht naar voren. Maar wanneer je hiervan bij 1 van hen met de enkels gekruist zet en de andere met 1 been in kleermakerszit en de andere met de knie omhoog heb je al een hele andere houding. Een voorbeeld hiervan zie je bij de foto hieronder bij Sandra en Monique. En ook Rinus (rechts boven) en Marijn hebben dezelfde houding, maar door de hoek is deze toch anders.
Start
Ik begin vaak met een papier met 4, 9, 16 of 25 boxen en verdeel aan de hand van de beschrijving de personen, wie krijgen een verbinding en wanneer is de box in evenwicht. Daarna kijk ik naar de mogelijke connecties en basis poses. Hier gaat vaak wat schuiven overheen. Wanneer dit in balans is, ga ik op de computer verder, ik gebruik bestaande fotoās om de schets een beeld te geven.
Voorbeelden
Wat mij aan het begin hielp, waren voorbeeld fotoās van mezelf. Ik had een hele serie gemaakt waarbij ik in verschillende houdingen zit, verschillende richtingen uit keek en dingen deed. En ditzelfde met duoās. Zo kon ik aan mezelf, maar vooral aan de klant duidelijk maken wat hun positie is. Natuurlijk helpt internet je ook, maar ik kon hier meestal niet vinden wat in mijn hoofd zat. Inmiddels heb ik een hele database met poses hiervoor.
Extra opties
Ook houd ik rekening met variabele poses, als iemand tóch niet zo kan of wil zitten, zodat ik niet ter plekke de schets hoef aan te passen.
Doorgeven
Als de schets klaar is, geef ik aan de klant door wie waar komt te zitten, zodat mensen rekening kunnen houden met hun outfits. Als er bijvoorbeeld is gekozen voor blauw, wit en roze. Dan wil je voorkomen dat iedereen met roze in 1 hoek zit, je wilt het juist mooi verdeelt hebben over de collage.
Met de klant
Zelf heb ik dit zelden gedaan, met de klant werken aan een schets. De meeste klanten vertrouwen op mijn ideeƫn. Toch heb ik een aantal schetsen samen met de klant gemaakt.
Hiervoor start ik eigenlijk hetzelfde, ik werk de schets uit zoals ik dat normaal zou doen en ga hier dan met de klant naar kijken. Aan de hand van mijn bestaande collages en mijn adviezen over de balans en onderlinge verbindingen maken we samen de schets compleet.








