Werkwijze 'Photo in a Box' | Deel 4 de Opstelling | Renke Fotografie
- Renke Walstra

- 8 okt
- 4 minuten om te lezen
Deel vier van mijn volledige werkwijze voor de unieke 'Photo in the Box' fotoshoot.

Kun je niet wachten tot alle delen online staan, omdat je nu al deze bijzondere fotoshoot wilt aanbieden aan je klanten? Je kunt deze hele werkwijze hierĀ ook al kopen.
De opstelling
De opstelling van de camera is hƩt belangrijkste onderdeel voor deze fotoshoot. Wanneer de hoek net verkeerd is of de camera staat te dichtbij kan dit de illusie al verpesten. Zelf heb ik hier, vooral in het begin, veel mee geƫxperimenteerd.

Markeren
Op de vloer heb ik aangegeven waar de box precies staat (mocht deze per ongeluk verschuiven), waar de poten van het statief staan en waar de flitsers komen. Een kleine verschuiving, zeker van de camera, kan bij deze fotoshoot een groot verschil maken. Het statief heb ik op een vaste hoogte en gebruik ik alleen voor de box-shoots. Dit om te voorkomen dat er verschillen in gaan zitten, vooral als de fotoshoot uit meerdere sessies bestaat.
Mijn opstelling
Mijn studio is 7,5m lang. De box staat tegen de ene wand en de camera staat op zoān 6m vanaf diezelfde wand. Ik gebruikte op mijn crop camera de lens op 48mm en op mijn full frame 70mm.
Naar mijn idee is zoān 85 (full frame) het beste, dit geeft het meest natuurlijke effect in de collage. Zelf kan ik dit niet halen in mijn studio.
Statief
De hoogte van het statief maakt ook verschil. Om het vlak voor de benen er volledig op te kunnen krijgen, fotografeer ik net onder het midden, op 118cm van de grond tot de schroefdraad van de camera (statief aansluiting). Hierdoor zal de bodem net iets smaller lijken dan die zijwanden en bovenkant.
Let er op dat je de camera niet naar voren of achteren kantelt, fotografeer altijd recht vooruit.
Wanneer je bij een kleine studio bij het maken van de box-kast de wanden aan gaat passen kun je ervoor kiezen om de bodem niet of minder aan te passen dan de rest van de wanden, zodat alle wanden meer gelijk worden.

Camera afstellen
Met de markeringen op de grond en een statief die al staat afgesteld, gaat dit vrij snel. Ik zet de camera er op, maak wat testfotoās en check of de hoek goed is. Meestal moet de camera toch nog iets bijgestuurd worden, maar dit is zo klaar. Ik let vooral op of de breedte van de zijwanden even breed zijn, en of de horizon recht staat. De zijwanden check ik aan de hand van een liniaal bij de testfoto.
Wanneer de camera niet recht voor de box staat zal dit erg opvallen, zoals je in het voorbeeld ziet. De onderrand is namelijk recht, maar bovenin zie je dat de lijn scheef wegloopt. Ook de zijwanden zijn ongelijk.
Wanneer je dit in Photoshop wilt herstellen zal de box een onnatuurlijke uitstraling krijgen, je vervormd de foto.
Flitsers
Ik gebruik 2 flitsers met een octabox van 120cm om het licht egaal te krijgen. Deze zet ik zo hoog dat de volledige box belicht wordt, maar ook het stuk waar je met je benen naar beneden zit nog goed belicht wordt. Ik ga altijd zelf even in het midden van de box zitten om te kijken of de flitsers goed op het midden zijn gericht. Ook controleer ik of de flitser niet in de weg zit (op de rand van de box).
High speed
Je hebt high speed flitsers nodig. De flitser moet de belichtingstijd bepalen. Zo staat mijn camera op 1/100, maar mijn flitsers belichten op 1/4000. De flitser zorgt er dus voor dat het beeld bevroren wordt en er geen verschillen in lichtsterkte ontstaan.
De laadsnelheid van de flitsers is van belang om bijvoorbeeld bij het gooien van confetti veel fotoās achter elkaar te kunnen maken (burst) en de beste uiteindelijk te kunnen kiezen. Bij een te trage laadsnelheid zal de flits niet bij elke foto afgaan. Hiermee zullen dus niet alle fotoās belicht worden en eindig je met veel zwarte, onbruikbare fotoās.
Lens
Naast de flitsers is de kwaliteit van de lens ook van belang. Ga je investeren, dan raad ik aan om eerst een kwalitatief goede lens aan te schaffen (bijvoorbeeld de L lenzen bij Canon). Voor dit type fotoās zijn de scherpte en details van groot belang, meer dan bij een portret.
Scherpstellen
De allereerste keer dat ik een box-foto maakte stelde ik elke foto opnieuw scherp op de persoon in de box. Maar dit zorgde er voor de box-fotoās niet goed op elkaar aansloten. De scherpte lag per box op een andere plek.
Wat ik nu doe is vooraf in het midden van de box een object zetten, hier eenmalig op scherpstellen en dit dan de gehele shoot zo laten staan. Ook gebruik ik een klein diafragma van 5.6 of 8 om een grotere scherptedieptete krijgen.
Mijn Volgorde
1) Ā Lampen & statief opstellen
2) Ā Camera afstellen
3) Ā Test foto + controleren
4) Ā Scherpstellen
5) Ā De box schoonmaken voor gebruik
Mijn apparatuur:
Canon EOS R5
Canon RF 28-70 F/2L
2x Godox QT 400II
2x Godox Octa Softbox120cm
Velbon C400 Statief
Hieronder zie je het verschil tussen de afstand tussen de box en camera en de gebruikte lens.
De zijwanden staan bij de eerste foto verder naar binnen. Voor een losse foto, zoals hierboven, maakt dit niet zo veel uit, maar bij de totale collage zie je wel degelijk een groot verschil. Hoe kleiner de zijwanden zijn, hoe natuurlijker dit oogt in de collage. Ook zie je bij de eerste foto dat de zijwanden niet gelijk aan elkaar zijn, links is breder dan rechts.



